Gegevens invoeren
Algemene tips bij het invoeren van het aanbod:
- Begin bovenaan en scroll door naar beneden met je muis of gebruik de schuifbalk. Je komt dan vanzelf langs alle velden. In de navigatiekolom aan de linkerkant zie je automatisch de witte balk mee verschuiven.
- De velden met een rood sterretje zijn verplicht.
- Het is altijd mogelijk om de gekozen soort te wijzigen. Hoe je dat doet, lees je verderop.
Invoer bij de algemene velden:
- Publieksnaam: naam van het aanbod, zoals dat wordt gebruikt voor en/of door het publiek.
- Volledige naam: de officiële naam van het aanbod, voluit geschreven.
- Beschrijving: geef hier een objectieve, beknopte omschrijving van het aanbod.
- Contactgegevens aanbod: geef hier aan waar het publiek terecht kan met bv. vragen over het aanbod of waar het plaatsvindt.
- Is dat gewoon bij de aanbiedende organisatie, dan vink je “van organisatie” aan.
- Heeft het aanbod geen contactgegevens of locatie (bv. bij een online dienstverlening), dan vink je “Niet van toepassing” aan.
- Vindt het aanbod plaats op een eigen locatie of het het eigen contactgegevens, dan vink je “Andere / eigen contactgegevens” aan.
- Indien de organisatie al in G!DS opgenomen is, kun je deze opzoeken in G!DS. (Let op: Dit is geen rechtstreekse koppeling. Als de contactgegevens wijzigen, dan dienst dat ook bij het aanbod handmatig te worden gewijzigd)
- Je kunt een contactpersoon invullen, maar dat hoeft niet. Let op dat alles wat je hier invult, beschikbaar kan zijn voor een groter publiek. Denk dus na bij het toevoegen van namen, persoonlijke e-mailadressen en telefoonnummers.
- Tip! Een adres kun je heel snel invoeren door deze te kopiëren en in zijn geheel te plakken in het eerste adres-veld (postcode). G!DS zorgt er dan automatisch voor dat deze in het juiste format komt.
- Voeg extra contactgegevens, bestanden, links naar websites en social media en relaties toe bij de betreffende sub-onderdelen. Dit doe je door op de knop “Toevoegen” te klikken en het bijbehorende venster in te vullen.
Let op! een bestand wordt pas geüpload op het moment dat je het aanbod opslaat.
Invoeren in de soortspecifieke velden
Na de standaard items vind je altijd de soortspecifieke velden. Deze velden zijn geclusterd in samenhangende onderdelen. Dit zie je ook in de navigatiekolom. Vul deze velden zo goed mogelijk in. Een aantal tips:
- Wil je de soort wijzigen? Klik dan bij het onderdeel waar de soort weergegeven staat op de knop wijzigen. Na het kiezen van een andere soort, wordt de informatie die dan al ingevoerd staat zo veel mogelijk gevuld in de nieuwe soort. Je ziet dan ook dat de items in de navigatiekolom wijzigen. Lees hier meer over soorten.
- Binnen de soortspecifieke velden zijn altijd een aantal verplichte velden, denk bijv. aan trefwoord. De soortspecifieke velden kunnen bij elke soort anders zijn opgebouwd. Bij gebruik van veel soorten zul je wel vaak overeenkomsten zien. Veel voorkomende onderdelen zijn: trefwoord, doelgroep, datum en tijdstip, kosten en bijzonderheden.
- Trefwoorden die toegekend moeten of kunnen worden zijn vaak al opgenomen als een lijstje. Je hoeft dan alleen nog de juiste trefwoorden aan te vinken. Soms zie je een keuzelijst, soms een enkel vast trefwoord en soms kun je vrij zoeken in de trefwoordenthesaurus.
- Weet je iets niet? Vul het veld dan niet in. Ook als het een heel generiek antwoord is (bijv. leeftijd 0-100), hoef je niets in te vullen.
- Het invullen van een eindtijd in een agendaveld is niet verplicht. Als er al een tijd ingevuld staat, is deze weg te halen. Ook is het mogelijk handmatig een ander tijdstip in te typen.
- Ben je klaar? Klik op opslaan. Tussentijds opslaan is niet nodig. Je keert dan automatisch terug naar het scherm met de organisatie informatie. In de widget aanbod zie je het aanbod wat je zojuist hebt toegevoegd.
Submenu Widget: Aanbod
Aanbod | Aanbod - aanbodsoort | Aanbod - toevoegen van aanbod | Aanbod - gegevens invoeren | Aanbod - sjablonen | Aanbod - aanbod beheren | Aanbod - aanbod koppelen en kopiëren